Śliwki

Piątek 7 września 2012

Artykuł znajduje się w "Zwycięstwie Niepokalanej" nr3/2012 w dziale LECZ SIĘ SAM

W tym roku w Beskidzie Śląskim na Orłowej słońce mocno przygrzewało. Pomimo dużej ilości drzew, upał dawał się wszystkim we znaki. Wielu górali narzekało na brak wody. Słońce i suche, ostre wiatry sprawiły, że owoce i rośliny szybciej dojrzały. Zwykle jeżyny dopiero dojrzewały pod koniec sierpnia, a w tym roku już zaczerniły się w jego połowie. Również śliwki w tym roku są dorodne i słodkie, bardzo dobre na powidła, dżemy i soki. Znajomi i przyjaciele, którzy przyjeżdżają na rekolekcje i wypoczynek, pomagają mi w zbiorach. Gdy jest odpowiednia pogoda, przetwory przyrządzamy na dworze, gotując je w dużym garnku na specjalnym piecu. Z żółtych mirabelek zrobiliśmy wspaniałe brązowe powidła. Na trzyhektarowym gospodarstwie posadzonych jest sporo śliw ałycza. Ałycza różni się od mirabelki tym, że jest bardzo kwaśna. We wszystkich śliwkach znajduje się duża ilość różnorodnych składników, które mają dobroczynny wpływ na nasze zdrowie i urodę. Owoce śliwek zawierają witaminy A, C, E, B6, K, polifenole (między innymi kwas chlorogenowy). Taki zestaw składników sprawia, że śliwki mają silne działanie antyoksydacyjne, zmniejszają więc ryzyko rozwoju nowotworu. Zalecane są osobom, które mają problemy z zaparciami – dzięki zawartości pektyn (błonnika) śliwki pobudzają perystaltykę jelit oraz „wymiatają” zalegające w nich resztki pokarmu i produkty przemiany materii. Biorąc pod uwagę przeciwutleniające oraz przeciwdziałające zaparciom działanie śliwek, owoc ten stanowi ważny produkt w profilaktyce raka jelita grubego. Codzienne spożywanie kilku śliwek może nas uchronić przed jego rozwojem. Dieta uwzględniająca śliwki ma również działanie przeciwmiażdżycowe, hamuje bowiem wchłanianie cholesterolu, a dzięki zawartości magnezu i witaminy B6 korzystnie oddziałuje na układ nerwowy. Potas natomiast pomaga uregulować ciśnienie krwi. Największą zaletą śliwek jest to, że posiadają dużą zawartość serotoniny, czyli tzw. „hormonu szczęścia” oraz tryptofanu, czyli aminokwasu, z którego powstaje i który podnosi skutecznie jej poziom w mózgu. W powidłach i suszonych śliwkach jest tych substancji duża ilość. Warto więc zbierać z różnych „dzikich” terenów mirabelki, owoce ałyczy czy też owoce tarniny, najlepiej, gdy ta przemarznie. Śliwki powinny docenić panie zmagające się z pękającymi naczyńkami, owoce te bowiem zawierają znaczną ilość witaminy K, która reguluje proces krzepnięcia krwi, oraz witaminy C, uszczelniającej naczynia krwionośne. Z kolei zawarte w śliwkach przeciwutleniacze opóźniają proces starzenia się, a więc i powstawania zmarszczek. Bardzo prosto można samemu zrobić maseczkę ze śliwek, która działa wygładzająco na niewielkie zmarszczki, a także oczyszcza i zwęża pory. Wykonujemy ją następująco: rozgniatamy dojrzałe śliwki (pozbawione pestek) i mieszamy z ubitą pianą z białek. Maseczkę nakładamy na twarz na około 15–20 minut. Pod koniec artykułu pragnę zachęcić do zbiorów owoców śliwy ałycza, przez niektórych lekceważonych. W owocach ałyczy wyodrębnić można liczne substancje: cukry proste i złożone, kwasy organiczne (głównie cytrynowy i jabłkowy), dość dużo witaminy C, prowitaminę A, garbniki i pektyny. Zarówno świeże, jak i ususzone owoce, ze względu na zawartość witaminy C, zalecane są w leczeniu szkorbutu. Natomiast nalewka sporządzona ze świeżych owoców stanowi specyfik przeciwkaszlowy, na przeziębienia, łagodzi bóle gardła w czasie anginy. Nalewkę można zrobić następująco: dojrzałe i zdrowe owoce zalewa się tą samą ilością (wagowo) spirytusu. Przyjmujemy go w razie potrzeby 3 razy dziennie po 30–40 kropli w małej ilości wody lub cukru. W leczeniu możemy wykorzystać również liście ałyczy. Mają działanie przeciwgorączkowe. Najlepiej je używać w mieszankach z innymi ziołami, takimi jak: kwiat lipy, kwiatu bzu czarnego, szałwii lekarskiej, liści jeżyny, maliny lub jeszcze innych ziół przeciwgorączkowych.

o. Oskar

Skomentuj ten artykuł

 
SPIP | wykonanie:Fotografia panoramiczna - wirtualne wycieczki | Se connecter | Mapa strony | Prace redakcyjne RSS 2.0